Al een half jaar liepen Adriaan en ik telkens weer in dezelfde valkuil die de groei van ons bedrijf met zich mee bracht. Vaak regelden we interne zaken op de achterkant van het welbekende bierviltje, maar daar kwamen we niet meer mee weg. Ergo het werken zonder duidelijke spelregels zorgde ervoor dat vooral intern de boel aan het wringen was. Dan bedoel ik met name op de belangrijke maar vaak o zo ‘saaie’ onderdelen waar je als ondernemers mee te maken krijgt; goed werkende ICT en een strak georganiseerd HR beleid. Natuurlijk kan je dit allemaal uitbesteden, maar wij hebben met elkaar afgesproken dat we liever ons geld besteden aan tastbare zaken voor de gast dan teveel geld uitgeven aan derden achter de schermen.

Dus wij met veel goede moed toch begonnen aan deze klus in samenwerking met een klein team binnen de organisatie (gelukkig zeer gedreven en ervaren). Maar och, och, och… wat is het lastig voor Adriaan en mij om echt alles op te schrijven in procedures, afspraken en regels. Net alsof we weer pubers zijn, gingen we (on)bewust afzetten tegen alles wat knelt en wringt. Het personeelshandboek bijvoorbeeld is nu bijna helemaal klaar en werkelijk alles is beschreven. Maar al na 5 dagen bemerkte ik dat ik toch weer wil afwijken van de door onszelf opgestelde regels.

Hoe komt het toch dat groei en de hiermee samengaande professionalisering zo kan knellen? Eerst bedachten we dat we het voor onszelf doen, want we willen meer management informatie krijgen uit onze ICT systemen, bovenop de bal zitten en met bijvoorbeeld ons personeelsbeleid meer snelheid te kunnen maken. Maar gaandeweg kwamen we er achter dat juist onze medewerkers willen professionaliseren. Zij hebben veel meer behoefte aan duidelijkheid, meer structuur. Hebben we dit misschien onderschat..?

Het besef van dit laatste is eigenlijk pás ingedaald en ineens kijken we er met een veel frissere blik naar. Professionaliseren doen we dus niet voor enkel onszelf maar voor het hele team, juist voor hen. Wat een eye opener!

Gelukkig hebben de kernteams die de projecten mede vormgaven zo’n topwerk verricht. Zij weten eigenlijk veel beter wat er nodig is om te professionaliseren.  The Attention Group 2.0 zeg maar.

Tips

  1. Denk niet dat je als ondernemer alles weet
  2. Richt aparte kantoren in voor de kernteams waar ze alle muren kunnen beplakken
  3. Neem een paar weken ruimte in je planning
  4.  Neem jezelf niet al te serieus…..