“The way to get started is to quit talking and begin doing…”
Disneyland en andere grote pretparken zijn niet aan mij besteed. Met mijn ogen dicht en met een misselijk gevoel in een razendsnelle achtbaan vind ik persoonlijk niet erg aanlokkelijk klinken.
Je begrijpt, deze uitjes beperk ik dan ook zoveel mogelijk! Nu heeft de heer Walt Disney echter wel een aantal theorieën waar ik fan van ben en het op z’n plat Nederlands gezegd ‘niet lullen, maar poetsen’ is er daar één van die ons op het lijf geschreven is.
Stip aan de horizon
Corona blijft onze organisatie maar uitdagen en een helder perspectief blijft tot nu toe uit. Dit uitzichtloze gevoel voert dan ook de boventoon. Je merkt aan alles en iedereen dat er wordt gehunkerd naar een stip aan de horizon, een doel om naartoe te werken. Zo ook bij onze medewerkers. Daarom hebben Adriaan en ikzelf maar de denkbeeldige stip aan de horizon gezet en bepaald dat we 1 april aanhouden als dag dat we weer open gaan. We zagen direct onze collega’s opklaren en het gevoel van – hèhè, we gaan weer ergens naartoe werken – was van de gezichten af te lezen. Nu volop in de voorbereidingen met onze locaties en op naar 1 april, de dag dat we er helemaal klaar voor staan!
Hoe moet je verder?
Toch is bovenstaande wel iets makkelijker gezegd dan gedaan… Want hoe ga je ervoor zorgen dat je helemaal klaar staat als je bedrijven zo lang hebben ‘stilgestaan’. De afgelopen maanden wogen zwaar met ruim 80% minder omzet en een team dat met 50% gekrompen is. We waren moe en bovenal onzeker geworden en dat is heel raar om te ervaren. Normalerwijs weten we namelijk precies waar wij mee bezig zijn en maken we elke dag weer sprankelend het verschil. Maar hoe moet je verder als je zo hard geraakt bent en onze glans heeft plaatsgemaakt voor dofheid?
Een kwestie van oprechte aandacht
Om te beginnen met het erkennen dat we met elkaar een heftige periode achter de rug hebben en dat het niet niks is dat we van zoveel fantastische collega’s afscheid hebben moeten nemen. Gevoelens met elkaar delen is dan zo belangrijk! Met elkaar door deze donkere periode gaan maar juist ook weer samen vooruit durven kijken en zien waar de behoeftes liggen.
Een frisse start was het antwoord. Niet teveel achterom blijven kijken maar juist met elkaar op zoek naar het spreekwoordelijke licht. We heten niet voor niets The Attention Group en daarom kwamen we tot de conclusie dat we niet alleen onze gasten, maar juist elkaar oprechte aandacht moeten blijven geven. Dus terug naar de sleutel van ons succes en het hart van ons bedrijf; onze MEDEWERKERS.