Stormen trotseren
Het stormt. November gaat bij ons de boeken in als de drukste maand ooit. Qua aantal gasten en qua omzet. Fijn natuurlijk maar het heeft ook zijn keerzijde.
Vooral de diversiteit van de verschillende bijeenkomsten is opvallend. Private dining voor 12 personen, twee grote congressen met meer dan 300 gasten, verschillende vergaderingen, een productpresentatie, een VIP-ontvangst met ministers en twee spetterende bedrijfsfeesten. En dat binnen 24 uur. Ga er maar aan staan. Stormen waaien vanzelf over. Maar daar kunnen we natuurlijk niet mee aankomen bij ons personeel. Want werkweken van gemiddeld 50 uur; dat moet niet de standaard worden.
Leidersrol
Maar wat is de rol van de leiders tijdens zo’n storm? Daar denken Adriaan en ik zorgvuldig over na. Moeten we aan de voorkant de storm trotseren of juist op de bok gaan zitten zoals veel managementmodellen laten zien? Wij hebben gekozen voor een mix van beiden. De ene dag is Adriaan de hele dag coachend op de vloer en ben ik diegene die achter de schermen de gaten dichtloopt. De andere dag richt ik me op de toekomst en ontwikkel ik nieuwe concepten met onze samenwerkingspartners om nog innovatiever te worden. Want als je midden in de storm zit, ben je niet bezig met morgen. En dat is mijns inziens meteen de valkuil van deze drukte.
Maar het allerbelangrijkste in drukke tijden is de communicatie, verbinding houden met elkaar. Net als in een relatie 😉
Wegduiken
Zoals jullie weten hebben we een talentvol en jong team. Mensen vol energie, maar soms ook nog kwetsbaar. Ervaring helpt je beseffen en voelen dat het vanzelf weer licht wordt. En dan is het makkelijker om stormen te doorstaan. Hoewel karakter ook een rol speelt natuurlijk, in tijden van drukte en stress zie ik het licht ook niet altijd.
Als je moe wordt, is wegduiken soms makkelijker dan communiceren. Toch is juist dat wat er nodig is om te weten wat er speelt. En dus is onze rol op die vloer ook belangrijk. Coachen, gesprekken aangaan, uitdagen.
Voorkomen
Gelukkig zijn onze fundamenten sterk en kunnen we de nodige stormen aan. Maar we hebben toch besloten iets meer in de luwte te blijven. Door in drukke periodes niet alle aanvragen meer aan te nemen. Liever 110 procent presteren voor de bestaande opdrachtgevers en haar gasten, dan nog even extra omzet scoren. Beter voorkomen dan genezen.
En waar ik dan de tijd vandaan haal om deze blog te schrijven? Eh, goede vraag. Ik ga de storm weer in hoor!